Pretraga
Pronađite nas na
 

Pošalji prijatelju

Matriks

The Escapists & Prison Architect

Sa ove ili one strane rešetaka

Darko Kovačević

Sergej Donatovič Dovlatov, prvo sovjetski potom amerikanski pisac, tvrdio je da se u svojoj neknjiževnoj karijeri nalazio sa obe strane rešetaka – jedno vreme radio je kao čuvar zatvora, odnosno bezbednosne kaznene kolonije (ohrana ispravitelьnыh koloniй), a isto vreme proveo je i kao zatvorenik. I možda baš zbog tog detalja nije mogao, niti želeo da postane disident u solženjicinovskom smislu reči. Dve interesantne igre postavljaju priču o zatvorima iz dve sučeljene perspektive: jedna je sa strane guvernera, druga je fokusirana na grešnog podanika. Obe su nastale kroz neki oblik kraudfandinga, što bismo, čisto zabave radi, mogli prevesti kao kapilarno finansiranje. Dakle, tržište ište zatvorske igre.

Arhitektura tamnovanja

Prison Architect je menadžerska simulacija zatvora, u kojoj je moguće dizajnirati i sagraditi zatvor kakav ste oduvek želeli i u njemu organizovati tamnovanje iz snova. Trenutno nije moguće birati zatvorenike, a verujem da bi mnogi poželeli i to, ali se treba tešiti da je igra i dalje u razvoju. Što se zatvora tiče, američki tip zatvaranja podrazumeva preduzetnički duh, javno-privatno partnerstvo, te se tako izgradnja novih kelija i organizacija sužanjstva oslanja na državne tendere. Od osnovne infrastrukture projekti se granaju u dva pravca, od kojih jedan vodi ka prevaspitanju i podrazumeva organizaciju boljih uslova tamnovanja, re-edukacije, detoksikacije i sl. dok drugi vodi ka – smrtnoj kazni, odnosno pripremi zatvora za prijem najtežih slučajeva.

Svaki karakter u igri, od stražara do zatvorenika, od kuvara do higijenskog radnika, ima svoj dosije, može se reći i karakterizaciju, a upravljanje virtuelnim životima je moguće i na makro i na mikro planu. Igra je, u skladu sa modernom praksom, i dalje u razvoju, a što se poslovnih detalja tiče, izdavač se hvali da je do sada primio narudžbi u vrednosti od preko 10 miliona dolara.

Eskapist

Drugi naslov nalazi se sa druge strane rešetaka, a bliži je i drugom žanru, kako igračkom, tako i filmskom, te prosto stavlja igrača u ulogu zatvorenika, sa zadatkom da isplanira bekstvo iz zatvora. U skladu sa ciljem, ovde smo bliži arkadnom i akcijskom žanru, uz neizbežne elemente mozgalica. Tenzija u Eskapistu se lepo gradi, i oseti se ta uzlazna linija rizika Bekstva iz Alkatraza, ali i unutrašnji život zatvora Bekstva iz Šošenka, sve to, dakako, u 16-bitnoj matrici na samo 256 boja. Eskapist me, da budem iskren, duhom i izvođenjem podseća na legendarni pionirski Skul Dejz (Skool Daze, 1984) sa Spektruma i Komodora.

Za kraj moram da citiram Fakta (Fiktininog partnera, ako se ne varam) iz Svemirona Lazara Stanojevića: „Slobodni smo kao ptice, u kavezu svemira!“

Linkovi:

Prison Architect 

The Escapists 

Klass of 99 (slobodan i pravoveran Skool Daze remake) 

 

 

Ostavite komentar

Mišljenja izneta u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije sajta NoviPolis. Ipak, po postojećem Zakonu o javnom informisanju NoviPolis odgovara za sve sadržaje koji se nalaze na njegovim stranicama, pa u skladu sa tim zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara. Komentare uvredljive sadržine, kao i komentare za koje sumnjamo da su deo organizovanog spinovanja javnosti, nećemo objavljivati.

Ostali komentari