Pretraga
Pronađite nas na
 

Pošalji prijatelju

Blog

Štamparija, zid i ulica

Goran Radonjić, Podgorica

29746
Goran Radonjić Goran Radonjić

Kada bi neko danas, ne znajući detalje, razmišljao o jednom istorijskom događaju, naime, da je jedan vladar uništio štampariju, jedinu u svojoj (maloj) zemlji, bez sumnje da bi jedna od pomisli bila da se radi o nekom tiraninu. Riječ je, međutim, o knjazu Danilu, koji je slova štamparije, zbog nedostatka municije, pretopio u puščana zrna prilikom napada Omerpaše Latasa na Crnu Goru godine 1852. Potražimo neka značenja tog nesvakidašnjeg čina, danas, imajući u vidu neke istorijske paralele.

U jednom eseju Borhes razmatra dva golema poduhvata koje je preduzeo jedan isti čovjek, prvi kineski car, Ših Huang Ti (ili, po drukčijoj transkripciji, Ćin Huang Ši): on je naredio da se izgradi gotovo beskrajni Kineski zid i da se popale sve knjige. Paliti knjige i podizati utvrđenja – to je, kako kaže Borhes, „uobičajeni posao vladara“, pa je kod tog cara jedinstvena samo razmjera, „pretjerivanje u izvršavanju trivijalnih nauma“. Uzgred, radi se o „najtradicionalnijoj od svih rasa“, koja u tom trenutku (kraj 3. v. p.n.e) ima tri hiljade godina računanja vremena. Vjerujem da bi se i Borhesu dopala ideja da uporedi gest prvog kineskog cara i prvog crnogorskog knjaza. Ako zid shvatimo kao metaforu (mogućnost koju i sam Borhes nudi, u drugačijem značenju), onda se gest knjaza Danila može shvatiti kao ponavljanje, i objedinjavanje, dva gesta svog dalekog prethodnika. On je istovremeno i pretjerivanje na suprotan način.

29840
Četvorojevanđelje Četvorojevanđelje

Štamparija je, uz to, Njegoševa. Spisak knjiga objavljenih u Njegoševo vrijeme zanimljiv je sam po sebi i govori mnogo i o našoj sudbini, ne samo u tom vremenu: Lijek jarosti turske, Pustinjak cetinjski, Oda stupljenija na presto Ferdinanda I imperatora austriskoga i kralja madžarskoga i pr. i pr. i pr., Trebnik, Srbska gramatika, Srbski bukvar, Preprava za istoriju svijeta, Dika crnogorska, Narodne srpske poslovice i druge različne, kao one u običaj uzete riječi. Autor te posljednje knjige je, naravno, Vuk, a knjiga je štampana prilikom njegovog boravka na Cetinju 1836. Koliko je utisaka, i kakvih, ponio Vuk sa tog putovanja pokazuje to što je napisao knjigu o Crnogorcima, i, možda još više, da je na samrtnoj postelji zaželio vode sa Ivanovih korita. Taj susret Vuka i Njegoša možda je jedan od najvažnijih trenutaka naše kulture. Vidjeli smo, Danilov čin nije sam po sebi tiranski, ali to i dalje ne znači da on to nije bio. Naprotiv, knjaz će biti ubijen u atentatu upravo zbog tiranskog ponašanja.

29807
Zbog čega se uopšte brani neka zajednica ako ne zbog onoga što se nalazi u njenim knjigama? Njeno postojanje, možda, više zavisi od postojanja njenih knjiga, odnosno od pamćenja koje je u njima pohranjeno. Ako ono nestane, nestanak naroda je skoro pitanje vremena, i tehnike.

Istopiti slova da bi se od njih napravio zid od puščanih metaka (da iskoristim tu metaforu, ipak) jeste neobična stvar, ali ona, uprkos očiglednoj, pa možda već i banalnoj simbolici, ima u sebi i nešto autodestruktivno, čak na jednoj dubljoj ravni. Zbog čega se uopšte brani neka zajednica ako ne zbog onoga što se nalazi u njenim knjigama? Njeno postojanje, možda, više zavisi od postojanja njenih knjiga, odnosno od pamćenja koje je u njima pohranjeno. Ako ono nestane, nestanak naroda je skoro pitanje vremena, i tehnike. S druge strane, ako se sačuva Knjiga, može se obnoviti sve, može se, uče nas Jevreji, obnoviti čak i zaboravljeni jezik. Prvi kineski car prognao je svoju majku zbog raskalašnosti, pa Borhes nudi tumačenje da je on svojim pretjeranim poduhvatima zapravo želio da uništi jednu jedinu stvar: uspomenu na sramotu svoje majke. U tom pogledu, istorija nudi još čudnih paralela. Omerpaša Latas, po rođenju Srbin, imenom Mihajlo, po nekim svjedočenjima prešao je u islam bježeći od porodične sramote koju je nanio njegov otac, kockar i ženskaroš, ukravši novac iz vojne blagajne. Nema ovdje prostora za razvijanje veze sa Andrićevim romanom, ali, i u našem kontekstu, možda se može čitav Omerpašin put, bjekstvo iz rodne Austrije u Bosnu, promjena imena, uspinjanje u turskoj vojsci, tiranija i ratovanja, svesti na taj jedan jedini uzrok. To na jedan drugi način povezuje i njega sa kineskim carom, a onda i sa sopstvenim neprijateljem. Danila će, zbog sramote koju je ovaj nanio njegovoj sestri, ubiti Todor Kadić u Kotoru, u tadašnjoj Austriji.

Ovu kratku priču o sramoti, individualnom i kolektivnom pamćenju završimo jednim pitanjem. Šta bi moglo da znači to što je, prije neku godinu, ulici Vuka Karadžića na Cetinju promijenjeno ime, a razmišlja se i o promjeni imena Obilića poljane?

 

Autor je docent na Filozofskom fakultetu u Nikšiću

 

Ostavite komentar

Zaključano : Otključajte povlačenjem udesno...

Mišljenja izneta u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije sajta NoviPolis. Ipak, po postojećem Zakonu o javnom informisanju NoviPolis odgovara za sve sadržaje koji se nalaze na njegovim stranicama, pa u skladu sa tim zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara. Komentare uvredljive sadržine, kao i komentare za koje sumnjamo da su deo organizovanog spinovanja javnosti, nećemo objavljivati.