Pretraga
Pronađite nas na
 

Pošalji prijatelju

Matriks

Hello Ello, društvena društvena mreža

Saša Arsić, Before After

Ello je stigao. Društvena mreža sa “stavom”, možda jedina koja ima svoj manifest. Čini se da njegova pojava i prateći hajp, koji tokom poslednjih nekoliko nedelja prolazi kroz svakodnevnu suludu ekspanziju, još jednom podcrtavaju da dobra iznenađenja ponekad dolaze sa najmanje očekivanih mesta. I još par stvari – da su velike, ili male-velike ideje uvek beskrajno jednostavne i svima logične, ali da su oni retki koji se zaista upuste u njihovu realizaciju ključni u čitavom procesu; kao i da u današnje vreme i najmanji eksperiment, ukoliko je pametno i promišljeno postavljen i plasiran, u munjevitom roku može postati najtraženiji proizvod ili usluga namenjena najširoj ciljnoj grupi koju možemo nazvati – svi.

Ello je samo naizgled jedan eksperiment, jer su njegovi tvorci previše samosvesni da bi energiju i vreme uloženo u razvoj i oblikovanje sistema jedne čitave društvene mreže utrošili samo da bi projekat kao referencu stavili u portfolio. A najmanje očekivano mesto – gradić Bolder u američkoj državi Kolorado – možda je sasvim  logičan izvor ovakvog koncepta, s obzirom da se radi o univerzitetskom gradiću sa tradicijom holističkog obrazovanja, društvenog aktivizma i povezivanja ljudi u zanimljive mikro-zajednice još od sredine prošlog veka. To je ujedno i grad u kome je baziran jedan od najuzbudljivjih, a do skora relativno neafirmisan američki studio za grafički dizajn  Berger & Föhr. Sa pojavom Ello-a, stvari će se zauvek promeniti za Toda Bergera i Lusijena Fora, a projekat koji su razvili zajedno sa samo nekoliko prijatelja kao lični projekat “privatne društvene mreže”, izašao je na crtu dežurnoj, globalnoj kritičarkoj javnosti i nikada moćnijoj konkurenciji.

Moguće je da se i dalje pitate o čemu se zapravo radi. Dovoljna je jedna rečenica sa tri premise. Ello je društvena mreža bez oglasa, društvena mreža koja ne prodaje vaše lične podatke kompanijama za istraživanje tržišta, i društvena mreža koja želi da se vrati “izvoru” – omogućiti ljudima da budu u vezi i da razmenjuju sadržaje uz poštovanje njihove privatnosti i integriteta. A gore-pomenuti manifest možete pročitati ovde. Slogan i obećanje Simple, beautiful & add free  svakako nisu i neće biti iznevereni.

Činjenica da su Ello razvila dva grafička dizajnera – i to dva izuzetno inteligentna i, pre svega, talentovana grafička dizajnera – dosta govori samo po sebi, ali u pitanju je mač sa dve oštrice. Sa jedne strane, konačno imamo jedan bottom-up proizvod odnosno servis koji nastaje u ključu “for the people, by the people”, sa idejom da se ono za čime većina ima potrebu ali niko nije dovoljno hrabar ili voljan da se time pozabavi – sprovede u delo. Po običaju, nakon prve fascinacije – u ovom slučaju odličnim, duhovitim i čistim dizajnom korisničkog interfejsa kao i odlično postavljenom i nikad jasnijom “politikom kuće” – dolaze na red dežurni kritičari koji, ponekad i sa punim pravom, dovode u pitanje funkcionalnost i lakoću upotrebe ove platforme, aspekte koji u velikoj meri mogu odrediti dužinu njenog opstanka. Ipak, nije kreirana društvenu mrežu koja je samo “lepa na oko”, već su neke stvari zaista nazvane pravim imenima – od samog imena servisa koje je, iz perspektive brendiranja, odlično odabrano, do jednostavne funkcionalne podele između friends i noise (sadržaji koje ne kreiraju vaši (Ello) prijatelji) ili naziva WTF za sekciju koja obično nosi naslov “about”.

U dizajnerskom poreklu ove platforme krije se i odgovor na pitanje zašto Ello izgleda kako izgleda i šta čini njegov jednostavni feel, ali rađa se i novo – da li je to dovoljno da zaista ne ostane samo još jedan projekat u portfoliju izvesnog dizajn studija? Čini se da je za to već kasno. Hiljade ljudi čeka na svoj poziv ili kreiranje svog naloga, a pred timom koji razvija Ello su sasvim novi izazovi, opravdane i neopravdane kritike. Zamišljen ne tako davno, kao pokazna vežba na lokalnoj ekipi iz Kolorada i njihovim prijateljima koji su pozivani direktnim e-mailovima iz adresara dizajn studija B&F, Ello je već sada globalni hajp koja se nezaustavljivo širi, a pozivi za pristupanje beta verziji prodavani su na aukcijskim sajtovima za $15 – $150.

Ello VS Facebook

Ne zaboravimo i ono neizbežno. Postavljanje (ne)jednačine Ello vs Facebook. U jako kratkom roku, Ello je uspeo da pokupi i snažne reference nalik onoj koja ga predstavlja kao Facebook killer. Verovatno je nerealno očekivati da proizvod koji je plasirala grupa od sedam entuzijasta i kreativaca može parirati jednoj od prividno najvrednijih i najmoćnijih (internet) kompanija, a pitanje šta je potrebno da se dogodi da bi korisnici počeli da masovno napuštaju Facebook i okončaju svoj dugogodišnji love/hate odnos sa sajtom svih sajtova ostaje tema za daleko ozbiljnije i detaljnije analize. Ukoliko ideološki aspekt – reći ne reklamama i korporativnoj eksploataciji, kao i pakovanju privatnih života kao proizvoda – nadjača potrebu za naprednim funkcijama i interfejsima na koje su korisnici Facebook-a već naviki, Ello može postati moćno sredstvo za širenje pozitivne svesti da je drugačiji način moguć. A sve to kroz format koji danas na najefektniji i najbrži način poruku šalje maksimalnom broju primalaca.

Bilo da samo ostane niša u sazvežđu društvenih mreža, profila i aplikacija,  svojevrsna organic društvena mreža za mali broj onih kojima je stalo, ili da ostvari realan globalni uspeh i uticaj, Ello je preko-potrebno osveženje na pretrpanom internet nebu. Ujedno je i podsetnik da nismo skroz prepušteni vladarima interneta, i da od nas zavisi da li ćemo komunikacijske i druge tehnološke alate koristiti na načine koji su prilagođeni nama kao korisnicima, ili kompanijama koje uvek zauzvrat očekuju da, na ovaj ili onaj način, postanu vlasnici naših života. Sačekaćemo da prođe hajp da bi došli do jasnijih odgovora. Kako biva “u današnje vreme”, nećemo predugo čekati. U međuvremenu – Say Ello!

 

 

Izvor: Before After

Ostavite komentar

Mišljenja izneta u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije sajta NoviPolis. Ipak, po postojećem Zakonu o javnom informisanju NoviPolis odgovara za sve sadržaje koji se nalaze na njegovim stranicama, pa u skladu sa tim zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara. Komentare uvredljive sadržine, kao i komentare za koje sumnjamo da su deo organizovanog spinovanja javnosti, nećemo objavljivati.

Ostali komentari