Pretraga
Pronađite nas na
 

Pošalji prijatelju

Matriks

Online nadljudi

Slobodan Vladušić

Veoma dobra američka serija Fargo prati, između ostalog, i transformaciju Lestera Najgarda, gubitnički slabokotiranog službenika osiguravajućeg zavoda u samosvesnog, samopouzdanog uber(nad)čoveka, koji izravnava razne svoje dugove: seksualne i ostale, manje bitne & bolne. Oklevam da napišem da je prelomna tačka u tom preobražaju ubistvo supruge. Moglo bi pogrešno da se shvati. Sem toga, ovo su sajber dnevnici, a ne uputstvo za popunjavanje crne hronike. Dakle, živele supruge, i vratimo se Najgardu. Na jednom mestu on, preobražen, kazuje zatreptaloj, korektno-izgledajućoj koleginici azijskih korena, kako je kupio novi sako (razumljivo bolji od smeća koje je nosio dok je bio u braku). Naglašava da ga je kupio online. Preko interneta, dakle.Fargo je moćna serija, što znači da junaci ne govore da bi proteklo 50 minuta epizode + commercial break-ovi, već da nešto kažu, jedni drugima ili gledaocima. To znači da je kupovina online ovde povezana se metamorfozom gubitnika u pobednika. U smislu: pobednici kupuju online. Analogno tome….gubitnici kupuju live. Između ostalog, je li, i u šoping molovima. Do mene ponovo dopire šapat da se proseravam. (Literatura: Hari Frankfurt, O proseravanju, evo adrese najbliže knjižare: delfi.rs)

Negde u martu ove godine, u online izdanju Njujorkera (newyorker.com) naišao sam međutim, na tekst koji mi daje za pravo: Are malls over? U tekstu se tvrdi da šoping molovi u Americi nisu više perspektivan biznis, a razlog za to jeste upravo i online šoping. Internet prodaja je 2006. iznosila 3% ukupne prodaje. Godine 2013. ona iznosi 6%. Pošto će se Fargo verovatno i dalje snimati, ima dobre šanse da i dalje raste. Takav je trend.Online kupovina je prilika da proizvođači povećaju svoje profitne stope, jer se tako oslobađaju trgovačkih lanaca (lepa dvosmislenost!) odnosno stežućih marži. To blagotvorno deluje na debljinu njihovih akcionara i erekciju profitne stope. Industrija zabave, taj stari propagandista, povezaće online kupovinu sa idejom moćne nepokretnosti; čovek pokretom prsta, kao čarobnjak, čini da ljudi i stvari krenu njemu u susret. Potom, online, naravno, prati kako mu pošiljka odnekuda daleko, stiže na adresu, na noge, kao što su vazali nekada dolazili na noge suverenu.

Za one koji su već odlučili da nikada više ne kroče u Ušće, evo još jedne preporuke za čitanje: u Gardijanu se može pronaći tekst izvesnog Džordža Monbajota, koji tvrdi, prilično argumentovano, da živimo u dobu usamljenosti. Što bi značilo da moćnik, koji kupuje online, jeste istovremeno i patološki usamljenik. Monbajot nas samo podseća na jednu banalnu činjenicu: da moć osamljuje, a da usamljenost jeste bolest – za sve one koji nisu ili bogovi ili zveri – jedina bića kojima društvo nije potrebno.


Objavljeno u magazinu Nedeljnik

 

           

Tagovi

Ostavite komentar

Mišljenja izneta u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije sajta NoviPolis. Ipak, po postojećem Zakonu o javnom informisanju NoviPolis odgovara za sve sadržaje koji se nalaze na njegovim stranicama, pa u skladu sa tim zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara. Komentare uvredljive sadržine, kao i komentare za koje sumnjamo da su deo organizovanog spinovanja javnosti, nećemo objavljivati.

Ostali komentari