Novi Polis :: Estetika http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/rss.html sr http://www.novipolis.rs/img/logo.png Novi Polis :: Estetika http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/rss.html Estetika zidova http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/31772/estetika-zidova.html Petar Popović Piros ]]> Petar Popović Piros je grafiti umetnik iz Kruševca.

Završio je srednju Umetničku školu u Nišu, a nakon toga i Visoku školu likovnih i primenjenih umetnosti strukovnih studija u Beogradu.

Njegov dosadašnji rad deli se na tri segmenta: moderna umetnost, street art i dizajn. Bavi se i kaliografijom, veštinom koju je stekao među vrhunskim profesorima u Nišu, i koju smatra sintezom sva tri pomenuta segmenta njegove umetničke karijere. Učesnik je velikog broja takmičenja i festivala, kao i domaćih i međunarodnih grupnih izložbi. Iza sebe ima preko 50 uspešno dizajniranih igrica-aplikacija.

Za Novi Polis o svojim trenutnim aktivnostima navodi:Trenutna okupacija su mi velike povšine (murali) i noći neprospavane u svom skromnom studiju sa ciljem da nađem novi zrak mašte u svom stvaralaštvu. Moj motiv je da svojim kamenom doprinesem "tvrđavi" koju zovemo umetnost i njime pokušam da motivišem i inspirišem daljoj gadnji.

 

 

Ostatak njegovih radova dostupan je na Instagram profilu: https://www.instagram.com/piros.rs/

]]>
Fri, 15 Mar 2019 08:58:13 +0100 Estetika http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/31772/estetika-zidova.html
Horizonti percepcije http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/31719/horizonti-percepcije.html Umetničke slike Gordana Mićića ]]> Gordan Mićić je rođen u Knjaževcu, 1959. godine. Slikarstvom se bavi preko 30 godina.

Bio je učesnik u više od 20 grupnih izložbi u zemlji, kao i u preko 40 likovnih kolonija. Živi u Kruševcu.

 

]]>
Wed, 13 Feb 2019 14:39:31 +0100 Estetika http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/31719/horizonti-percepcije.html
Iza kamere: Lorens od Arabije http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/31292/iza-kamere-lorens-od-arabije.html Lawrence of Arabia, David Lean, 1962 ]]>

Ostvarenje "Lorens od Arabije" jedno je od remek dela ne samo u opusu reditelja Dejvida Lina već i celokupne svetske kinematografije. Snimljen na atraktivnim lokacijama u Jordanu, Španiji i Maroku, Lorens od Arabije na najbolji mogući način dočarava pojam epskog na filmu. Linov film iz 1962. godine je baziran na životu Tomasa Edvarda Lorensa, britanskog oficira koji je na početku Prvog svetskog rata bio veza između britanskih snaga i lidera arapskih plemena koja su digla glas protiv turske vekovne strahovlade. Lorens od Arabije se dovodi u vezu sa mnogim pobedama Arapa nad Turcima čije je carstvo već bilo „bolesnik na Bosforu”. Nagrađen sa sedam Oskara, film je okupio sjajnu glumačku ekipu: Piter O`Tul, Omar Šarif, Alek Ginis, Entoni Kvin...

 

Izvor: Monovisions

]]>
Fri, 28 Apr 2017 17:12:00 +0100 Estetika http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/31292/iza-kamere-lorens-od-arabije.html
Sveta Zemlja: dodir nebesa http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/31208/sveta-zemlja-dodir-nebesa.html Retronaut-Mashable ]]> Planine širom sveta često imaju izuzetan duhovni značaj za kulture koje nastaju u njihovoj senci. Planinski vrhovi Svete Zemlje nisu izuzetak u tom smislu. Liban, Sirija, Izrael, Palestina i Jordan obiluju biblijskim toponimima;  od kedrom obraslih obronaka libanskih planina, strmih litica planine Arbel, do gore Tavor, mesta na kojem se po verovanju hrišćana dogodilo Preobraženje Gospodnje. Fotografije Svete Zemlje iz 1915. godine pružaju nam priliku da istražimo ova sakralna mesta.

 

Izvor: Retronaut-Mashable

]]>
Fri, 14 Apr 2017 11:14:00 +0100 Estetika http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/31208/sveta-zemlja-dodir-nebesa.html
Ribanje i ribarsko prigovaranje http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/31155/ribanje-i-ribarsko-prigovaranje.html Portugal 1950-ih, Retronaut-Mashable ]]> Ribolov je u središtu života Portugalaca još od rimskih vremena kada je ovaj region bio glavni snabdevač prestonice tzv. garumom, fermentisanim ribljim sosom koji služi kao dodatak jelima. U skladu sa običajima, muškarci su u ribolov odlazili obučeni u kariranu odeću i sa velikim vunenim kapama na glavi, loveći ribu na dugačkim čamcima, tzv. saveirosima, opremljeni mamcima i lampama kojima su navodili jata skuša i šaruna (šnjura) u svoje ogromne mreže. Dok su muškarci bili na moru, njihove žene su ih čekale na obali, prerađujući i prodajući ribu. Ove fotografije nastale 50-ih godina prošlog veka,  iz Gulbenkian Art Library, prikazuju nam meštane Lisabona i obližnjih gradova Ericeire i Nazara, kako svi zajedno učestvuju u ovim ribarskim svečanostima, pod toplim iberijskim suncem.

 

Izvor: Retronaut-Mashable

]]>
Fri, 7 Apr 2017 13:50:00 +0100 Estetika http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/31155/ribanje-i-ribarsko-prigovaranje.html
Jermenija - manastiri i ljudi http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/31099/jermenija---manastiri-i-ljudi.html Stare fotografije, Arch-Heritage, Live Journal ]]> Fotografije s kraja XIX i početka XX veka prikazuju nam jermenske crkve i manastire koji su postojali na istoku današnje Turske. Gotovi svi hramovi su uništeni i danas ne postoje. Jermenske crkve u istočnoj Anadoliji se stilski veoma razlikuju od onih koje se viđaju u Jermeniji. One imaju mnogo toga zajedničkog sa islamskim džamijama, a po krovovima "na četiri vode" i kubnim formama podsećaju i na persijske pogrebne komplekse. U njima nema gotovo ništa vizantijskog iako je Zapadna Jermenija geografski bila blizu Vizantiji.Može se pretpostaviti da su manastiri u Zapadnoj Jermeniji, na teritoriji Otomanskog carstva,  raspolagali značajnim materijalnim sredstvima budući da su često obnavljani, ali su se istovremeno sve više i više upodobljavali kanonima islamske arhitekture.

 

Izvor: arch-heritage.livejournal.com

]]>
Fri, 31 Mar 2017 14:56:00 +0100 Estetika http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/31099/jermenija---manastiri-i-ljudi.html
Konstantinopolj http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/30989/konstantinopolj.html Fotohrom razglednice ]]> Konstantinopolj- nekada najveći i najbogatiji grad u Evropi. Serija fantastičnih fotohrom razglednica nastalih pre pada Otomanskog carstva prikazuje nam drevnu arhitekturu i svakodnevni život njegovih stanovnika. Konstantinopolj je, pre nego što je 1930. godine preimenovan u Istanbul, bio turska prestonica i ključna tačka trgovačkih puteva. Francuski pisac Pjer Žil je još u XVI veku napisao za grad u kojem se Evropa susreće sa Azijom: " U Konstantinoponju se krije besmrtnost, on će postojati sve dok postoji čovečanstvo".

Otomansko carstvo, nastalo 1299. godine, srušilo se u novembru 1922. kada je poslednji sultan Mehmed VI poslat u egzil. Prvi svetski rat je predstavljao katastrofu za Carstvo kada su  Bagdad, Damask i Jerusalim prešli u ruke Britanaca i savezničkih snaga. 1920. godine u Ankari je formirana nova vlada i nacionalna skupština, i taj grad je postao nova turska prestonica.

 

Izvor: Daily Mail




]]>
Fri, 17 Mar 2017 12:16:00 +0100 Estetika http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/30989/konstantinopolj.html
Koka-kola u Parizu http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/30940/koka-kola-u-parizu.html Mark Kaufman, fotografije ]]> 1950. godine kompanija "Koka kola" je procenila da su Francuzi spremni za njihovo najpoznatije piće; pokrenuli su sveobuhvatnu marketinšku kampanju u cilju njegove promocije. Doduše, Francuzima nije bio nepoznat ovaj napitak budući da se gotovo ilegalno prodavao još od 1919. godine, a od 1933. je pariski Café de l’Europe bio prvi zvanično licencirani café koji je služio koka-kolu. Međutim, posle Drugog svetskog rata kompanija je videla svoju šansu za povećanjem profita, posebno u svetlu masovne upotrebe frižidera u francuskim domovima.

Pod sloganom "Pijte hladnu" u Parizu i celoj Francuskoj su se pojavili kamioni koji su razvozili ovaj osvežavajući napitak, u "operaciji" koju je kompanija kasnije nazvala "Hladna revolucija". Zanimljiv marketinški detalj je da su vozači i prodavci koka-kole bili obučeni u jednostavna radna odela koja pomalo asociraju na vojničku uniformu; način da podsete Francuze na američke oslobodioce iz Drugog svetskog rata? Ipak, ako je suditi po fotografijama Marka Kaufmana iz tog vremena, Parižani u početku nisu baš prepoznali "great taste of Coke".

 

Izvori: Messy Nessy ChicMashable-Retronaut

]]>
Fri, 10 Mar 2017 18:11:00 +0100 Estetika http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/30940/koka-kola-u-parizu.html
Magnum opus Dejvida Hoknija http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/30883/magnum-opus-dejvida-hoknija.html Tate Britain, London, 9. februar- 29. maj 2017. ]]> U Galeriji Tejt u Londonu priređena je retrospektiva radova Dejvida Hoknija, jednog od najpopularnijih i najznačajnijih britanskih umetnika 20. stoleća. Na izložbi je predstavljen izbor najpoznatijih radova koji prikazuju  njegova dostignuća u oblasti slikarstva, grafike, fotografije (foto kolaži "Joiners") i videa, nastala tokom njegovog šest decenija dugog stvaralačkog rada, za koji je, kako sam Hokni kaže parafrazirajući kinesku poslovicu, potrebno oko, ruka i srce. D. Hokni je selebriti umetničkog sveta. Član je Britanske kraljevske akademije, više puta je nagrađivan za svoj rad, npr. ordenom zasluga od kraljice Elizabete II 2012. godine. Iako se približava 80-tom rođendanu, kontinuirano stvara, menjajući svoj stil i način rada prihvatanjem novih tehnologija (slikanje na IPad-u i IPhone-u).

Smatra se značajnim njegov doprinos pokretu pop-art 60-ih godina XX stoleća. Izloženi su njegovi portreti i slike losanđeleskih bazena (uključujući njegov prvi hit "A Bigger Splash" iz 1967. godine), kroz crteže i fotografije do Jorkširskih pejzaža i najnovijih slika od kojih će neke prvi put biti izložene u javnosti. Izložba pokazuje kako koreni svakog novog principa leže u radu koji mu prethodi. Što se iz njegovog opusa i vidi, jer Hokni smatra da slikar mora biti i izvrstan zanatlija koji radi sve sam, svojim rukama (smatrajući uvredljivim za profesiju način rada Demijana Hersta koji angažuje druge za svoj rad). Više od tri decenije stvara na relaciji V. Britanija - SAD. Ova spektakularna izložba nastala je u saradnji galerije Tejt u Londonu, Centra Pompidu u Parizu i muzeja Metropoliten u Njujorku. Izložba traje od 9. februara do 29. maja 2017.

 

Izvori: Tate Gallery, The Daily Norm, Ibiblio 

]]>
Fri, 3 Mar 2017 19:32:00 +0100 Estetika http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/30883/magnum-opus-dejvida-hoknija.html
Ključevi neba http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/30867/kljucevi-neba.html Deset slika u seriji "Mladi papa" Paola Sorentina ]]> Paolo Sorentino, reditelj Oskarom nagrađenog filma „Velika lepota“, donosi nam seriju „Mladi papa“ koja pripoveda kontroverznu priču o početku pontifikata pape Pija XIII. Rođen kao Leni Belardo, on je tajanstvena i kontroverzna ličnost, toliko konzervativnog shvatanja da se graniči sa opskurnim, a ipak pun saosećenja za slabe i siromašne. Prvi američki papa, Pije XIII, ima ogromnu moć i tvrdoglavo se opire vatikanskim službenicima, nezainteresovan za posledice koje bi mogle da proisteknu.

Radnja je, naravno, smeštena u Vatikanu i kadrovi obiluju brojnim referencama na kulturu, umetnost, arhitekturu... U tom smislu, posebno su simptomatični uvodni kadrovi u kojima se pojavljuje deset slika koje mogu predstavljati izvestan ključ za odgonetanje narativa. 

Prva slika koja se pojavljuje je "Adoracija pastira" Gerita Fon Horthorsta iz 1606. godine koja prikazuje pastire kao svedoke Hristovog rođenja u Vitlejemu. (Zanimljivo je da je ova slika gotovo potpuno uništena u eksploziji koju su izazvali pripadnici italijanske mafije) 

Druga slika je "Uručenje ključeva" Pjetra Peruđina koja čini deo ciklusa "Priče o Isusu" na severnom zidu Sikstinske kapele, i referiše na deo iz Jevanđelja po Mateju u kojem su Svetom Petru uručeni "ključevi Carstva nebeskog". Ovi ključevi simbolišu moć praštanja i širenja Reči Božije koja i drugima otvara vrata Neba.

Sledi Karavađova slika "Preobraćenje na putu za Damask" koja predstavlja trenutak opisan u Delima apostolskim kada se Savlu, koji će potom postati apostol Pavle, obraća Isus Hristos i kada biva zbačen sa konja. 

Neobično, sledi ikona iz manastira Veliki Meteori u Grčkoj koja prikazuje Prvi Vaseljenski sabor, održan u Nikeji 325. godine, koji je sazvan da otkloni zabune nastale učenjem aleksandrijskog sveštenika Arija. Takođe, na Saboru je utvrđen Simvol vere kao i vreme praznovanja Vaskrsa, propisano dvadeset različitih kanona... 

Sledi slika Fransiska Hajeza "Pustinjak Petar jaše belu mazgu sa raspećem u ruci i kroz sela i gradove poziva na Krstaški rat". Legenda kaže da je Petar Pustinjak pravi vođa Prvog krstaškog rata iako se katolički istoričari ne slažu sa tom tezom. Njemu se, navodno, pre 1096. godine, pri poseti Jerusalimu ukazao Hristos koji mu je naložio da propoveda krstaški pohod među seljacima.

Potom, slika Đentilea  Da Fabrijanija "Sveti Franjo prima stigmate" na kojoj vidimo Hrista kao Serafima iznad planine Alverno.

"Sveti Toma iz Viljanove deli milostinju" Matea Sereza. Toma iz Viljanove je bio španski monah Reda Sv. Avgustina koji je bio zapažen propovednik, asketa i verski pisac tog vremena. Kasnije je postao nadbiskup, čuven po svojoj brizi za siromašne. 

Sledi slika Domenika Krestija " Mikelanđelo predstavlja model završetka crkve Sv.Petra papi Piju IV". Bazilika Sv. Petra nije izgledala kako je mi poznajemo, još u 15. veku prvobitno zdanje je srušeno. Planovi pape Julija II o obnovi raskošne crkve su bili toliko skupi da su, između ostalog, naveli Martina Lutera da reformiše Crkvu.

Pretposlednja slika je "Pokolj na dan sv. Vartolomeja" Fransoa Duboaa. Vartolomejska noć je naziv za pokolj nekoliko hiljada hugenota, izvršen u noći uoči praznika sv. Vartolomeja, između 23. i 24. avgusta 1572. Taj pokolj je značio prekid s dotadašnjom politikom slaganja između katoličke crkve i protestanske stranke.  Progoni protestanata trajali su u Parizu do septembra, a u unutrašnjosti Francuske do oktobra. Računa se da je pobijeno 25.000 hugenota (prema nekim procenama 50.000.) Vartolomejska noć naziva se i „krvavim pariskim pirom“ ili krvavom pariskom svadbom, jer se pokolj hugenota dogodio pet dana posle venčanja kraljeve sestre Margarite Valoa za Anrija Burbonskog (budućeg Anrija IV).

I na kraju, Paolo Sorentino se odlučio za instalaciju Mauricija Katelana "Deveti čas" koja prikazuje Jovana Pavla II na zemlji, pogođenog meteoritom. Naslov dela aludira na Hristove reči "Bože, Bože, zašto si me ostavio" i trenutak kada umire na krstu. Ova Katelanova instalacija može izazvati i druge interpretacije: možda je autor hteo da ukaže na degradaciju Crkve kao rezultat brojnih skandala koji se vezuju za nju? Ili, pak, da je meteorom koji je pao sa Nebesa sam Bog napao Crkvu? Budući da je preživeo udar i čvrsto drži papski krst- možda predstavlja večnu hrabrost Crkve? Suprotno tumačeći, nije li i on samo čovek, neko kome se ne treba klanjati?

 

Izvor: DailyArtDaily

 

]]>
Fri, 24 Feb 2017 11:47:00 +0100 Estetika http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/30867/kljucevi-neba.html
Retrospektiva Egona Šilea http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/30849/retrospektiva-egona-silea.html Beč, Albertina muzej, 22. februar - 18. jun 2017. ]]> Obeležavajući stotinu godina od smrti Egona Šilea bečki Albertina muzej priređuje sveobuhvatnu, retrospektivnu izložbu ovog velikog austrijskog slikara pozicionirajući njegov opus u uzavreli kontekst bečkog društva na kraju imperijalne ere, u atmosferi borbe između modernosti i tradicije. Stotinu i osamdeset Šileovih najboljih i najvažnijih slika i crteža uvešće posetioce izložbe u umetnički opus koji je svoju veliku temu pronašao u egzistencijalnoj usamljenosti ljudskih bića.

Egon Šile nije bio samo, uz Klimta, rodonačelnik ekspresionizma i jedna od dve najvažnije umetničke figure Beča na prelazu vekova, već i najbolji crtač 20. veka. Njegovi grafički radovi imaju posebno istaknuto mesto u celokupnom stvaralačkom opusu: svojim precizno osmišljenim crtežima Šile je uspostavio nove standarde u pogledu ikonografije i boja. Radovi iz obimne kolekcije Albertina muzeja pružaju konceptualnu polaznu osnovu koja se zaokružuje mnogim, za ovu priliku ustupljenim, Šileovim delima. Ova izložba stoga predstavlja jedinstven pogled na Šileov umetnički razvoj, koji je preranom smrću u 28. godini, tako naglo prekinut.

 

Via albertina.at

 












]]>
Fri, 17 Feb 2017 15:08:00 +0100 Estetika http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/30849/retrospektiva-egona-silea.html
Ekspedicija Terra Nova http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/30827/ekspedicija-terra-nova-.html Retronaut ]]> Britanski istraživač Robert Falkon Skot se 1910. godine odlučio na ambiciozan poduhvat: poveo je espediciju na Antarktik u želji da istraži nepoznate predele, sprovede naučna istraživanja i, više od svega, postane prva osoba koja je posetila Južni pol. U tom podvigu imao je konkurenciju: Ernest Šeklton se godinu dana ranije primakao Južnom polu na stotinjak milja, dok je isti cilj postavio sebi i Norvežanin Roald Amundsen. Nakon što su iz javnih i privatnih izvora obezbedili neophodna sredstva članovi Britanske antarktičke ekspedicije (popularno nazvane Terra Nova ekspedicija, po imenu broda za snabdevanje) krenuli su ka Antarktiku.  

 

Izvor: Mashable-Retronaut

]]>
Fri, 10 Feb 2017 21:01:00 +0100 Estetika http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/30827/ekspedicija-terra-nova-.html
Stalker, ulaz u Zonu http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/30823/stalker-ulaz-u-zonu.html Nikolaj Alhazov, fotografije ]]> Estonija, Talin, kvart Roterman. Mesto na kojem je Andrej Tarkovski snimio antologijske kadrove filma "Stalker". Mesto odakle su glavni junaci filma-Stalker, pisac i profesor-  ušli u zloglasnu "Zonu". Trideset i pet godina nakon snimanja filma Nikolaj Alhazov im se pridružio s fotoaparatom.

 

Izvor: tarkovskiy.su

]]>
Tue, 7 Feb 2017 13:35:00 +0100 Estetika http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/30823/stalker-ulaz-u-zonu.html
Poziv na putovanje http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/30799/poziv-na-putovanje.html Michiel Schrijver ]]> "Putovanja hrane maštu", mogao bi da bude moto kojim se najbolje opisuje slikarstvo Mihaela Šrijvera. Za njega je slika vid putovanja. Fasciniranost viđenim nalazi odraz u njegovom unutrašnjem svetu, i dobija formu na slikarskom platnu. Na taj način, posmatrač putuje zajedno sa Šrijverom. Na njegovim slikama čovek često ima sporednu ulogu, ali ne bez značaja. Njegovim slikama dominira arhitektura, obasjana mediteranskom svetlošću. Građevine sa stubovima, kupolama, lukovima... pozornica su čudesne Šrijverove imaginacije






]]>
Fri, 3 Feb 2017 23:57:00 +0100 Estetika http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/30799/poziv-na-putovanje.html
Predstavljanje nevinosti iz Raja http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/30763/predstavljanje-nevinosti-iz-raja.html Svet ikona Todora Mitrovića ]]> Izlaganje ikona u umetničkoj galeriji krije u sebi opasnost da one izgube svoju svrhu i smisao, osim ukoliko to nije pokušaj da se pomoću ikona oblikuje prostor i da se promene njegove dimenzije. Da sâm prostor galerije postane sadržaj, a ne da sadržava. Da se prostor raširi i otvori, poprimajući celovitost [καθολικότητα] hrama, dimenziju Crkve. To je, međutim, teško i slikar može da učini takav pokušaj samo simbolično. Može da teži ka tome samo kao za smislom i značenjem, imajući kao jedino oruđe svoje ikone – njihovu snagu ili njihovu slabost.

Todor Mitrović se ovom svojom izložbom usuđuje na takav teški poduhvat. Teži da u malom pokaže veliko i, štaviše, želi da stvori slikarski prostor i vreme u kojima učestvuje i posmatrač kao poštovalac njegovih ikona. Mitrovićev prostor i vreme predstavljaju distancu između dva lika ili, bolje reći, dva krajnja stanja jedne Ličnosti koja je preobrazila ljudsku istoriju i dala joj novi smisao, odnosno Hrista koji se žrtvuje i Hrista u slavi. Između ove dve dimenzije istovremeno se i kreće i stoji istorija ličnosti koja je pozvana da učestvuje u radosti života, koji ima smisla samo kao stanje zajedničarenja [κοινωνίας]. Mučenici, podvižnici, pesnici, jerarsi, pokajani carevi, jurodivi i mudri u Hristu.

Reč je o nizu ličnosti koje drže u vremenu tajnu pokajanja, žrtve i Vaskrsenja, odnosno tajnu ljubavi i života. Zbog toga ovaj niz Mitrovićevih ikona ne predstavlja puko nizanje umetničkih predstava [μονάδων], nego ikonu života kao jedinstva i zajedničarenja.Teško je da neko napravi izložbu od malih ikona sa naslikanim pojedinačnim likovima. Da ostvari umetnički smisao samo sa likovima svetih, a da se ne izgubi u konceptualnom minimalizmu i intelektualnim maglinama. Teško je da se prenese na posmatrača osećaj veličanstva zajedničarenja ličnosti, koji daje smisao ljubavi i životu i čini ga istinskom radošću. Todor to postiže, tako da njegova izložba predstavlja preporuku koja prevazilazi standardne izložbe ikona.

On uspeva da neposrednošću, punoćom i estetskom čistoćom ponudi ikonu Crkve kao zajednicu ličnosti. Ne gubi se u detaljima, koji bi pomračili suštinsku osobenost ikone, a koja jeste zajednica i učešće [μέθεξη] svega u Hristu, koji sve sjedinjuje i sve oživljava u Svojoj zajednici.Male ikone, harmonija [κοσμήματα] koja u svojoj malešnosti opisuje svetitelje kao istinske ličnosti. Jednostavno, neposredno i prirodno. Svete, koji otvorenih očiju posmatraju novu tvar i raduju se, bez sentimentalizma i nepotrebnog lirizma.

Todorovi svetitelji su kao deca koju je Hristos pomenuo kao uzor kakvi treba da postanemo da bismo učestvovali u Carstvu Nebeskom. Odbacili su sve što je suvišno, sve što je nepotrebno na njihovom putu i kao siromašni bogataši stoje očišćeni u zboru svetih, zadobijajući smisao [λόγο] svog postojanja od dva Hristova „lika“ koji pokazuju put koji istorija treba da sledi kako bi se oslobodila. Jednostavnost, smirenje, učestvovanje u celovitosti [καθολικότητα] života, jedinstvo, a ne razdeljenost.

Posredstvom svojih ikona, na umetnički način, Mitrović se približava tajni zajedničarenja i dotiče je svojim rukama, hvata je, te su stoga njegove ikone rukotvorene i istinite. On to ostvaruje bojama i linijama, prizivajući u radost koja isceljuje od bolesti rasparčane istorijske stvarnosti. Artistička postavka ikona Todora Mitrovića oblikuje autentično lice jednog sveta koji ponovo nalazi svoj smisao [λόγο] i svoj odnos. Da bi ostvario sve ovo, Todor za polazište ima pre svega materiju. Uzima u ruke i stvara nove materijale, nestandardne za slikanje ikona. Pravi predmete sa svojstvom rukotvorenim, rekao bih zemljanim, koje podseća na glinu koju je Bog uzeo da bi stvorio čoveka.

Samo uz takav materijal, sa jednostavnošću gline, mogao je da smesti čistotu postojanja svetih. Zbog svog materijala, njegove ikone odišu smirenjem, jednostavnošću, svetošću i sveštenom doličnošću. Zatim, i njegove linije zadobijaju analogni karakter. Izbegava vešto povlačenje poteza, birajući „nevešto“ povučene linije, koje liče na crteže drevnih lovaca u pećinama ili na dečije imaginacije. Lomi oreole, sabija ih, čineći da i oni odgovaraju zemljanosti, kojom odiše celokupno njegovo umetničko stvaralaštvo.

Minimalizuje plastičnost, birajući da gotovo uvek slika na čistim bojenim površinama, kao da se igra, a ne kao da želi da sagradi građevinu, visoku i impozantnu. Ova igra njegovih linija nalikuje dečijem sricanju ili cvrkutu bezbrižnih ptica, koje se ne plaše da potroše svoje vreme u radovanju, bez nekog objektivnog, važnog cilja. Snaga ove čednosti, koja se postiže linijom, završava se bojom. Boje čiste, grube i poneki put čudne, susreću se i zajedno igraju „igru Preobraženja“ sveta crno-belog u svet bezbrižan i jednostavan, koji ne oseća krivicu zbog svoje radosti.

Apsurdnost, kojom često odiše njegova koloristička paleta, prevazilazi se jednostavnošću kojom rešava njihov međusobni odnos. Rezultat toga je da posmatrača sreće ikona radosna i oslobođena tereta i velikih aspiracija. Mitrovićeve ikone su upravo ono što on traži. Oblikovanje nevinosti iz Raja, povratak u jednostavnost svetlosti. Umetnička postavka Todora Mitrovića, koji izlaže ikone-ukrase, predstavlja jedan predlog kako danas u postmodernističkom svetu može da funkcioniše ikona izvan hrama, a da ne izgubi svoju funkciju.

Ova izložba pokazuje kako život još uvek može da se ostvaruje oko igre, oko dečije nevinosti, koja bez dubljeg razmišljanja sabira i sjedinjuje sve. Samo zarad ljubavi.

 

Tekst: katalog za izložbu Todora Mitrovića u Galeriji ULUS-a, Beograd, 2011.

Fotografije: sacredmurals.com

 

]]>
Fri, 27 Jan 2017 13:33:00 +0100 Estetika http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/30763/predstavljanje-nevinosti-iz-raja.html
Čelovek s kino apparatom http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/30771/celovek-s-kino-apparatom.html Filmski plakati ruske avangarde ]]> Nastali 20-ih i 30-ih godina XX veka uticali su na razvoj ruske vizuelne kulture, a i šire. Avangardna likovna, grafička i tipografska rešenja predstavljaju jedinstven koncept i plakati postaju vid umetnosti. Konstruktivizam kao forma izražavanja kroz geometrijsku apstrakciju, fotomontažu, štampana slova... predstavlja poseban vid umetničkog izraza.  Ono što još posebno odlikuje ove plakate su format, kompozicija, jarke boje i koloristički kontrast. Veliki umetnici poput Rodčenka, Stepanove, Lisitskog, Klucisa, i drugih stvarali su plakate za filmsku umetnost. Stasali u krugu ruske avangarde posebno su se istakla braća Stenberg koji su kreirali plakate za filmove Sergeja Ajzenštajna i dokumentarce Dzige Vertova

 

Pripremila Milena Stefanović

Via Togda


 

]]>
Wed, 25 Jan 2017 21:45:00 +0100 Estetika http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/30771/celovek-s-kino-apparatom.html
Intriga Džejmsa Ensora http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/30729/intriga-dzejmsa-ensora.html Royal Academy of Arts, 29 October 2016 — 29 January 2017 ]]> U čarobnom slikarstvu Džejmsa Ensora se sastaje nešto teatarsko, satirično i jezovito. Izložba "Intriga: Džejms Ensor Lika Tujmansa" u londonskoj Kraljevskoj akademiji umetnosti" predstavlja esenciju sasvim originalnog umetničkog opusa, viđenog očima jednog od vodećih slikara današnjice.

Uprkos činjenici da je ceo svoj vek proveo u belgijskom primorskom gradiću Ostendeu, za Džejmsa Ensora se može reći da je imao plodan život i da je izvršio ogroman uticaj na razvoj ekspresionizma. Inovator i autsajder, pobunio se protiv klasičnog slikanja koje se predavalo na umetničkoj akademiji u Briselu s kraja 19. veka i neumorno stvarao u avangardnim salonima gde su njegove radikalne umetničke vizije nalazile plodno tlo. 

Detinjstvo provedeno među dragocenostima porodičnog antikvarijata možda daje odgovor na pitanje kako je posejano seme Ensorove divlje imaginacije. Prizori karnevalskih maski provlače se kroz mnoge njegove slike, a jarke boje i kitnjasti kostimi sugerišu sveprisutni osećaj drame i satire. 

Londonska Kraljevska akademija umetnosti poverila je kuratorstvo izložbe Liku Tujmansu, čuvenom belgijskom slikaru i velikom poštovaocu stvaralaštva Džejmsa Ensora. Dajući izložbi i lični pečat  Tujmans predstavlja Ensorov opus  kroz njegova mnogobrojna bizarno brilijantna i slavna nadrealna dela.

(The intense light of the North Sea coast had a profound effect on the Belgian painter James Ensor, as did his hometown Ostend’s colourful carnival tradition, and the contents of his family’s curiosity shop. Step into Ensor’s world in this short video – narrated in his own words, derived from his letters and his poetic musings on art.)

(Curator Adrian Locke and the exhibition’s curator, artist Luc Tuymans, talk about James Ensor’s ‘The Intrigue’, 1890.)

(Curator Adrian Locke introduces James Ensor’s ‘The Skeleton Painter’, 1896.)

(Curator Adrian Locke introduces James Ensor’s ‘Adam and Eve Expelled from Paradise’, 1887.)

(Curator Adrian Locke introduces James Ensor’s ‘The Artist Surrounded by Evil Spirits’, 1898.)

 

Via Royal Academy of Arts

]]>
Fri, 13 Jan 2017 12:58:00 +0100 Estetika http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/30729/intriga-dzejmsa-ensora.html
Severnoamerički starosedeoci http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/30723/severnoamericki-starosedeoci.html Edvard Kertis, fotografije ]]> Edvard Šerif Kertis, rođen 1868. godine u Viskonsinu, postao je profesionalni fotograf u Sijetlu. 1895. je fotofrafisao Princezu Angelinu, kćerku duvamiškog poglavice Sijetla, po kome je grad u američkoj državi Vašington dobio ime. Taj susret je kod Kertisa izazvao doživotnu fascinaciju kulturom i životom indijanskih plemena. Ubrzo se pridružio ekspedicijama koje su proučavale indijanska plemena na Aljasci i u Montani.

1906. godine Kertisu se obratio bankar J.P. Morgan koji je bio zainteresovan da finansira dokumentarni projekat o starosedeocima američkog kontinenta. Osmislili su serijal u dvadeset tomova pod imenom "Severnoamerički Indijanci". Uz Morganovu podršku Kertis je 20 godina putovao Severnom Amerikom uzduž i popreko napravivši više od 40 000 fotografija, ovekovečivši na taj način više od osamdeset indijanskih plemena.  Na fonografskim cilindrima je beležio njihove pesme i jezike, ali i zapisivao usmene istorije, legende i biografije.

U nameri da zabeleži ono što je smatrao načinom života koji nestaje Kertis je ponekad "nameštao" dokumentarnu autentičnost na svojim slikama. Svoje "modele" postavljao je u pomalo romantičarske scene lišene svih znakova zapadne civilizacije. Na taj način mnoge fotografije sugerišu da su Indijanci tada živeli životom karakterističnim  za period pre Kolumbovog otkrića Amerike nego što su bili ljudi svog doba. Ako zanemarimo opasku koja mu je upućivana da je stvarao fotografije "Nobles divljaka" Kertisov impozantni opus ostaje jedan od najupečatljivijih zapisa o životu severnoameričkih Indijanaca s početka 20. veka.

 

Via Mashable

 

Preporuka: Indigenous People of America: sajtFB stranica, Bringing the best of Native American culture, language, spiritual life, music and arts.

 

 

 

]]>
Wed, 4 Jan 2017 13:22:00 +0100 Estetika http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/30723/severnoamericki-starosedeoci.html
Sirijski Danse Macabre http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/30709/sirijski-danse-macabre.html Tamam Azam, fotografije ]]> Sirijski umetnik Tamam Azam našao je sopstveni način da progovori o ratu u svojoj zemlji. Projektujući poznate slike evropskih slikara na srušene i oštećene zgrade, pokušao je da skrene pažnju na  tragediju Sirije. Njegovo najpoznatije delo "Grafiti slobode" prikazuje čuveni "Poljubac" Gustava Klimta "nalepljen" na jednu porušenu zgradu u Siriji. "Izabrao sam "Poljubac" kao ikonu ljubavi, kao metaforu ljubavne priče sa druge strane zida ove teško stradale zgrade", objasnio je Azam. On je bio gost i na velikoj Benksijevoj britanskoj izložbi predstavivši i ostale svoje radove u koje su inkorporirane slike Matisa, Goje, Salvadora Dalija... Azam naglašava da upotrebljavajući dela evropskih slikara izražava kritički stav, ali da je naglasak na tome da "smo svi građani istog sveta". 

]]>
Fri, 30 Dec 2016 16:04:00 +0100 Estetika http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/30709/sirijski-danse-macabre.html
Pasta, italijanski zaštitni znak http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/30669/pasta-italijanski-zastitni-znak.html Retronaut, Mashable ]]> Pasta, najpoznatije obeležje italijanske kuhinje je prvi put zabeležena na Siciliji u 12. veku, nekoliko stoleća nakon što su arapski osvajači doneli jela od suvih rezanaca na ostrvo. Uglavnom pravljena od durum pšenice i jaja ili vode, vekovima je bila rezervisana za bogate i privilegovane. Tek u 18. veku industrijska proizvodnja je učinila da ovi proizvodi postanu jeftini i budu osnova kuhinje za veliki broj Italijana.

Mekana i elastična testenina proizvodila se u stotinama različitih oblika, od jednostavnih niti špageta do lazanja, makarona, taljatela... Sa masovnim iseljavanjem Italijana u Ameriku početkom 20. veka rasla je i popularnost paste koja je postala zaštitni znak italijanske nacionalne kuhinje. Međutim, čak i kasnih pedesetih godina 20. veka mnogi ljudi izvan Italije nisu znali kako se prave špageti. Na Svetski dan šale, 1. aprila 1957. godine BBC je emitovao čuveni prilog koji prikazuje jednu italijansku porodicu posle bogate berbe sa drveća koje obilato rađa špagete. Posle emitovanog priloga mnogi gledaoci su zvali poznatu tv stanicu u želji da saznaju kako da nabave sadnice "špageti drveća". 

Ove fotografije iz fabrika prikazuju stvarni proces pravljenja, oblikovanja, sečenja i sušenja testenina na putu do trpeze.

 

Via Mashable

 

Kraj Novog Polisa?

]]>
Fri, 16 Dec 2016 11:14:00 +0100 Estetika http://www.novipolis.rs/sr/Estetika/30669/pasta-italijanski-zastitni-znak.html