Pretraga
Pronađite nas na
 

Pošalji prijatelju

Estetika

Crtež, matrica, grafika

Vida Stefanović

List papira sam po sebi, za razliku od nekih drugih likovnih  medija (slika, mozaik, skulptura) usavršavanih da odolevaju zubu vremena, nosi  pečat  prolaznosti. Ovo obeležje, samo po sebi, nikako ne dovodi štampani list u drugorazredni položaj u odnosu na gore pomenute medije. Štaviše, herojski odolevajući ovoj vremenskoj odrednici, grafika i crtež, zahtevaju jedinstvo likovnog i smisaonog, tako da u percepciji posmatrača ostaju utisnute kao pečat.

Oblik ploča (matrica), preko kompozicije i boje na crtežu podrazumeva da se od zamisli vodi računa o materijalu i grafičkoj tehnici tj. koliko prolaza ili boja je dovoljno da crtežu da željeni izgled. Višeprolazna grafika u tehnici linogravure dozvoljava uvođenje slikarskih elemenata strukture i teksture na grafički list.

Crtež smatram polaznom tačkom,istraživačkom tehnikom -kako u formalnom, tako i u psihološkom smislu, sredstvom kojim jednoj temi koja me duže vreme uzbuđuje uspevam da dam svoj izraz. Upravo mera usklađenosti ova dva pola (formalnog i značenjskog), čini da neke crteže zadržim kao uspela likovna rešenja, ovde mislim na crteže koji su se polazeći -od intimno -literarnog konteksta teme-oslobodili za samostalan vizuelni život.Ovakav postupak usmerava moj afinitet ka likovnim delima koja su nadmoćno ispunila ovaj zadatak i koja prenose posmatraču istu ideju,živo i sugestivno kao i u momentu kad su nastala.

Potraga za  apotrpejskom snagom slikanog lika postavila me je pred jednu interesantnu dilemu, pred problematiku profanog i sakralnog u likovnoj umetnosti, teme koje spajaju estetsko i religiozno i koje se drugačije i ne mogu prikazati. Grafički listovi “O antipodima”, “Mapa sveta”, “Na početku” bave se kosmogonijom, stvaranjem sveta i njegovom primordijalnom topografijom.


Mapa sveta-omeđiti potencijalno beskonačnu podlogu zvezdanog neba, prikazati svet u času nastanka, deo zemlje, simboličan pejzaž vrta, uokviren vodenom trakom okeana. U potrazi za likovnim rešenjima ovog prizora na slikama minijatura, fresaka, mozaika, moju maštu zaokupljali su kosmogonijski mitovi, apokrifni i mistični tekstovi o rađanju kopna, brdovitog pupka sveta iz vodene kolevke. Od antičkih filozofa, do najvećih umova novog doba, kod nas Njegoša,Luča.

Antipodi oživljavaju sliku čoveka kao mikrokozma, a dušu kao božansku iskru. Prvobitno značenje ovog pojma je šaljiva ilustracija nemogućeg položaja, dva čoveka stoje sa suprotnim stopalom jedan nasuprot drugom, ne možemo zamisliti oba da stoje(uspravno), ma kakav bio element na kome su postavljeni:zemlja, voda, vatra, vazduh , a vezuje se za neobičnu ličnost Kozme Indikoplova slavnog moreplovca i istoričara iz VI veka.

Neverovatna minijatura Antipoda bila je deo repertoara srednjevekovnih rukopisa, koji su ilustrovali putopis Hrišćanske topografije, postala je deo kompozicije na mojoj grafici.

Minijatura - zgusnuti toplotu Sunca u seme, najmanji pokretač života, pojačati tkanje i snagu boje, zašititi unutarnju lepotu. Ona nam pruža utočište kao što školjka pruža sigurnost svom stanaru. Najdirljiviji je, verovatno, onaj organski element školjke koja iz sebe uobličava svoj pokrivač čudesne lepote, takve čvrstine koja oneobičava stvarnost. Oslobađanje mekušca iz ove kućice nameće nam analogije sa dušom, koja se u svom larvalnom obliku priseća božanskog porekla.

Mističko alegorijski svet hristijanizovanog  helenističkog spisa Fisiolog, predložak je za ilustracije neobičnih bića koje opisuje: O Sirenama  -kako su smrtne životinje, morske u kojih polovina tela, čak do pupka, ima ljudsko obličje, a polovina guske. Tako je i svaki čovek dvojedušan, nesavršen je na svim putevima svojim.

O Lavu caru zverskom - lav je svem zverinju car. Ima u sebi tri dela velika. Prvo delo lavovo – kada ga rađa lavica, malog ga rađa veoma i mrtva; i leži mrtav dokle ne dođe lav i ne dune u nozdrve njegove i oživi ga, kao što Bog dunu u Adama i svi oživesmo. Drugo delo lavovo – kada spava, vidi kako ga gledaju sa sedam strana, raspoznaje lovce i utvrđuje se da ga lovci na spavanju ne pronađu...Treće delo lavovo – kada jede čoveka, lice mu ne jede niti pogleda, te kada izede čoveka, uzme čovekovu glavu; gledajući na lice, plače mnogo i pogrebe je...

 

Autorka je akademska slikarka iz Beograda

Ilegalna štamparija u podrumu

 

 

 

 

Ostavite komentar

Mišljenja izneta u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije sajta NoviPolis. Ipak, po postojećem Zakonu o javnom informisanju NoviPolis odgovara za sve sadržaje koji se nalaze na njegovim stranicama, pa u skladu sa tim zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara. Komentare uvredljive sadržine, kao i komentare za koje sumnjamo da su deo organizovanog spinovanja javnosti, nećemo objavljivati.

Ostali komentari